Thursday 15 August 2013

Side Income VS Penjawat Awam

Assalamualaikum WBT dan Salam 1 Tupperware.
Kehangatan bulan Syawal masih terasa, tak salah saya nak ucapkan Salam EidulFitri kepada semua pengunjung blog saya ini. Entry kali ini saya nak bercerita mengenai side income yang mengubah sedikit sebanyak kehidupan saya.

Terlebih dahulu saya memperkenalkan diri (rasa2nya hari ni baru sembang ala2 skema dan lebih formal..hehehehehe) Abdul Salam, berasal dari Pahang. Untuk pengetahuan semua saya adalah PENJAWAT AWAM di DUNGUN, TERENGGANU. Negeri yang mempunyai ilmuan islam yang terhebat antaranya USTAZ AZHAR IDRUS. Beruntung dapat bertugas di negeri yang cantik dan damai ini. Saya menyertai Tupperware Brands pada bulan Mac 2012, lebih kurang setahun lebih.

Mula2 join mmg blur dan sekadar nak pakai barangan yang berkualiti dan jaminan seumur hidup (itu yg menjadi sandaran saya memilih Tupperware). Saya diajak oleh rakan sekolej semasa belajar di Kuantan (EDDY). Tak pernah terfikir untuk menjadikan Tupperware sebagai satu Biznez yang dapat menjana pendapatan sampingan dari RM300 - RM 5000. Man Jadda Wa Jadda (sapa yg berusaha dia pasti akan dapat - lebih kurang maksudnya) , daripada ayat itulah saya bergerak utk berbiznez.

Bulan 11 dan 12 saya buat DIQ (Director in Qualification) dan Jan 2013 saya menjadi DIRECTOR. Itu hasil "DESAKAN" dan "PAKSAAN" eddy yg menyatakan utk saya sertai diq.. Masa tu mmg kelam kabut dengan ilmu yg sedikit, dengan si eddy duk KL saya di Terengganu mmg agak sukar utk berkomunikasi lebih banyak utk memperolehi ilmu yg lebih banyak. Saya harungi sahaj CABARAN tersebut. Bagi saya, saya melihat sebagai CABARAN dan bukannya BEBANAN. terima kasih eddy. Oleh kerana "Paksaan' itu dapat juga merasa sedikit kelainan.




Kawan2 semua, jika diikutkan mmg tidak mencukupi pendapatan saya sebagai PENJAWAT AWAM utk menampung kehidupan ditambah pula saya akan melangsungkan perkahwinan pada Feb 2013. Pada masa itu mmg banyak perkara nak fikir, duit utk hantaranlah, kendurilah, utk perjalanan ke Kelantan (Isteri tersayang ore kelate)..huhuhuhuhu...
Penat memikirkan perkara tetapi pada bulan disember 2012 saya mendapat cek pertama rasa bertuah serba sedikit dapat menampung pendapatan saya.

Kawan2 semua yang bekerja sbg penjawat awam, jika diikut saya bersyukur sangat sbb banyak backup pendapatan, kalu nak mengharapkan Gaji dan OT atau Mileage shj tak cukup sbb kat tempat bekerja saya ni selalunya mula2 dapat gaji, pada masa tulah nak bayar hutang segala2nya dengan bil elektrik, air, astro, loan belajar,loan kereta, personal loan, bayar kad kredit dan pelbagai bayar lagi tinggal berapa sangat gaji. Next month nak tggu gaji sterusnya OT selalunya masuk lewat sedikit, Cek TUPPERWARE BRANDS akan sampai dahulu so dapat backup sangat2 time tengah bulan. Tak untung ke kawan2 semua.

 TIPS MUDAH DARI SAYA :
  1.   Anda Penjawat awam, ada masalah kewangan jangan bimbang Tupperware Brands adalah PILIHAN BIJAK utk anda mengubah nasib
  2. Anda yang berada di rumah utk menjana Side income secara ONLINE atau OFFLINE, Tupperware Brands adalah yang TERBAIK.
  3. Dapat Cek setiap bulan jika anda berusaha gigih dan tak pernah berputus asa
  4. Nak sertai apa2 MLM perlu diingatkan kita perlu suka terhadap produk itu, saya terasa sangat sayang terhadap Tupperware Brands dan suka menggunakan produk2 yg ada.


Ku sangka panas sampai ke petang, rupanya hujan di tengah hari, saya juga mengalami satu tahap "tiada semangat" "mudah putus asa" dan pelbagai lagi negatif attitude. Pada Jan - Feb downline saya NOROL tengah buat DIQ , saya cuba support sedaya yang mungkin, dengan kewangan yang banyak nak tumpu utk majlis perkahwinan saya, saya tetap support dengan sokongan moral dan kewangan utk naikkan dia sebagai Director, Norol juga pada masa tu saya tengok mengalami sindrom seperti saya moral down kerana hadapi masalah utk DIQ dengan nak buat sales RM14K dan Recruit min 15 orang (ini adalah cabaran DIQ- Program selama 2 bulan, WAJIB habiskan utk jadi tile Director), tapi pas naik boleh tengok muke tersenyum kerana tengok cek hasilnya berganda. Untung sebenarnya.Terima kasih juga pada Abg Sham kerana support Norol masa DIQ tempoh hari.
inilah Norol My Director

Pada Mac 2013 saya naik pangkat 1 STAR DIRECTOR, ini melayakkan saya mendapat extra komisen RM500 jika dapat Team Sales RM5K setiap bulan (Komisen atau extra Bonus utk 1 star ini selama 6 bulan= RM3K), pada waktu ini saya mengalami masalah kewangan utk mendapat sales RM5K, motivation so down, Honestly no support from wife (So sad that moment), pelbagai diberikan kepada saya oleh Eddy dan Abg Sham utk saya menjadi seperti dulu bersemangat semula utk berbisnes semula.

Bulan Jun adalah titik noktah satu perubahan kepada saya, Rupanya Kuasa Minda Separa Sedar (nanti saya akan terangkan mengenai perkara ini) yang saya dahulu aplikasikan berjaya member satu impak yg mengubah kedudukan kewangan saya .
Tips mudah saya adalah :
  • saya tetapkan satu target, atau dikenali sebagai vision board utk sales saya, JUN saya letakkan TARGET SALES RM5000----> dan Good NEWS saya dapat sales RM3K lebih satu kejayaan, kalu ikut sblm ini sales saya x pernah sampai RM1K utk tempoh 3 bulan sebelumnya ditambah denga takdak MOOD. Bulan JULAI saya CABAR DIRI lagi, TARGET SALES RM10,000.InsyaALLAH----> GOOD NEWS SALES saya RM5K lebih dan melayakkan saya dapat EXTRA BONUS RM500 (Alhmadulillah--Syukur)
  • Jadi sebagai Titik penyambung untuk saya terus bisnes sampingan , saya mencadangkan dan menyeru kepada semua rakan2 PENJAWAT AWAM untuk menyertai Tupperware Brands sebagai SATU PILIHAN YANG BIJAK. 
  •  Jadi apa TUNGGU LAGI, jom sertai Bersama KAMI. TUPPERWARE BRANDS. Never say Neve

No comments:

Post a Comment