Assalamualaikum wbt dan selamat malam.. Malam ni nak sharing sedikit tentang info yang kadang kala dianggap remeh oleh orang islam, maybe saya sendiri pernah melakukan kesilapan ini, Jom baca.
KESILAPAN SOLAT JAMAK QASAR: TAPI ANDA TIDAK PERASAN.
Menghadiri ‘conference’ dalam dan luar negara bukan perkara ganjil.
Ramai yang pergi dan kembali, bahkan ramai yang berulang-alik ke
pelbagai destinasi dengan niat mengembangkan ilmu. Ini perkara rutin
bagi seorang researcher atau ahli akademik di universiti atau ‘research
centre’. Tidak ketinggalan bagi yang suka melancong, musafir adalah perkara ‘ghalib’.
Sungguhpun setiap musafir dengan niat kerana Allah besar ganjaran
pahalanya, namun harus ditelusuri feqah yang berkaitan dengan musafir
tersebut, adakah bertepatan dengan syariah? Mungkin ramai yang tidak
pernah mengambil kisah akan adab musafir mengikut sunnah. Amat rugi,
jika kita tidak mengambil kepentingan dari perkara adab dan sunnah
Rasul. Namun perkara sunat bukanlah ‘aula’ jika yang wajib masih
terumbang-ambing. Antara sedar atau tidak, ramai yang melakukan
kesalahan berulang akan hal yang wajib seperti SOLAT.
Walaupun
isu solat jamak atau jamak qasar bukan lagi menjadi topik perbincangan
mutakhir ini, namun saya melihat ianya masih lagi perlu diperhalusi
kerana masih banyak salah faham yang berlaku. Malah, masalah ini
seringkali berlegar-legar dalam kumpulan teman-teman yang bermusafir
bersama saya. Tidak kira musafir ke tempat jauh atau dekat, isu solat
tidak boleh dipandang remeh.
Lihat situasi berikut:
Sehingga ke hari ini, masih ramai yang menganggap bahawa solat jamak
qasar boleh dilakukan 3 hari pertama berada di sesuatu tempat. Sedangkan
menduduki tempat melebihi 3 hari tidak lagi dikira musafir tetapi
‘bermukim’ (sudah gugur taraf musafir). Jadi, solat jamak qasar sama
sekali tidak ‘valid’ apabila anda telah sampai ke destinasi. Tiada nas
yang membenarkan solat jamak qasar pada 3 hari pertama anda bermukim.
Solat jamak qasar hanya ‘valid’ sepanjang perjalanan anda yang melebihi
89 km dan tidak ‘valid’ sebaik tiba di destinasi yang anda ingin duduki
melebihi 3 hari. Sekali lagi diingatkan, jamak qasar selama 3 hari hanya
dibenarkan untuk orang yang benar-benar singgah tidak melebihi tiga
hari di sesuatu tempat.
Namun, anda masih diberi rukhsah untuk
menjamakkan solat apabila berada dalam situasi yang sukar. Dan jamak
ini dibenarkan sepanjang tempoh mukim atas sebab-sebab yang diizinkan
syarak. Salah faham berlaku apabila kebanyakan kita tidak jelas akan
perbezaan antara solat jamak qasar dan solat jamak. Mungkin silibus
pendidikan Islam di peringkat sekolah perlu dikaji semula kerana belum
mampu memberi kefahaman tentang masalah feqah yang paling utama ini.
Ataupun ustaz ustazah perlu mengkaji kaedah pengajaran agar lebih
berkesan dan dapat difahami oleh pelajar di sekolah.
Sedikit pencerahan tentang solat qasar dan solat jamak.
1) Solat Qasar
Sekiranya anda bermusafir ke sesuatu tempat yang perjalanannya
melebihi dua marhalah atau 89 kilometer, maka diharuskan untuk
mengqasarkan solat.
(Dua marhalah bersamaan empat burudin di
mana setiap burudin mempunyai empat farsakh dan setiap farsakh terdiri
daripada 5514 meter mengikut kiraan moden. Dari itu, dua marhalah adalah
bersamaan 89 km.)
“Dan apabila kamu musafir di muka bumi, maka
kamu tidaklah berdosa mengqasarkan (memendekkan) solat jika kamu takut
diserang oleh orang kafir…” [an-Nisa’ : 101]
Bahkan dalam satu
hadith Riwayat An-Nasa’i dan Abu Daud, Rasulullah s.a.w mengharuskan
para sahabat mengqasarkan solat walaupun bermusafir dalam keadaan aman.
Qasar adalah memendekkan solat, yang 4 kepada 2.
Syarat qasar :
1) Jarak perjalanan > 89 km
2) Bermusafir tidak melebihi 3 hari penuh (tidak termasuk hari berangkat dan pulang)
3) Sudah memulakan perjalanan dan keluar dari mukim atau kawasan kampungnya.
Apa bezanya solat qasar dan solat jamak?
2) Solat jamak
Pada asasnya, solat jamak tidak berkaitan secara langsung dengan solat
qasar dan ianya boleh dilakukan atas pelbagai keperluan yang dibenarkan
syarak. Solat jamak maksudnya menghimpunkan solat tanpa mengurangkan
rakaat.
Perkara yang membolehkan jamak:
Dalam Syarah
Muslim, Imam al-Nawawi r.a berkata: “Beberapa imam membolehkan jamak
bagi orang yang tidak musafir, bila terdapat suatu kepentingan, asalkan
hal itu tidak dijadikan kebiasaan. Ini juga merupakan pendapat Ibnu
Sirin dan Asyhab dari golongan Maliki, juga pendapat al-Quffal dan
al-Syasy al-Kabir dari golongan Syafi’i, juga dari Ishak Marwazi dan
dari jemaah ahli hadis, serta pendapat yang dipilih oleh Ibnul Mundzir.
[al-Majmu’, jil. 4, ms. 264]
Dalam kitab feqah karangan Dr.
Basri Ibrahim ada menjelaskan keharusan jamak kepada beberapa golongan
yang memerlukan seperti sakit, ketakutan, pekerjaan yang punya maslahat
kepada umat, bencana alam dan musafir. Bahkan syarat bagi musafir untuk
menjamakkan solat tidak diwajibkan melebihi dua marhalah. Waima orang
yang terperangkap dalam kesesakan jalan raya dan tidak mampu keluar dari
situasi tersebut boleh berniat jamak, dan melaksanakan solat jamak
ta’khir apabila sampai di rumah. Ini kerana solat jamak tidak terikat
kepada syarat jarak perjalanan, musafir, bermukim dan keluar dari mukim.
2 Jenis solat jamak yang anda sedia maklum:
1. Jamak Taqdim iaitu mengerjakan solat Zuhur dan solat Asar dalam
waktu Zuhur atau solat Maghrib dan solat Isya’ dalam waktu Maghrib.
Syarat jamak Taqdim :
1) Hendaklah bersolat secara tertib iaitu mendahulukan solat Zuhur daripada solat Asar dan solat Maghrib daripada solat Isya'.
2) Hendaklah niat Jamak Taqdim di dalam solat pertama sebelum salam tetapi yang afdhalnya di dalam takbiratul ihram.
3) Berturut-turut di antara solat yang dijamakkan itu.
4) Berkeyakinan adanya waktu solat yang pertama (Zuhur atau Maghrib)
berkekalan sehingga didirikan solat yang kedua (Asar atau Isya’).
2. Jamak Ta’khir pula ialah mengerjakan solat Zuhur dan solat Asar
dalam waktu Asar atau solat Maghrib dan solat Isya’ dalam waktu Isya’.
Syarat jamak Ta’khir :
1) Hendaklah berniat jamak ta’khir dalam waktu pertama iaitu Zuhur
atau Maghrib. Tidak sah solat jamak ta’khir yang dilakukan akibat luput
waktu solat, tanpa diniatkan sedari awal waktu solat yang pertama.
Jadi, apa perbezaan jamak qasar dan jamak?
Sangat berbeza kerana,
1. Jamak qasar bermaksud menghimpunkan dan memendekkan, manakala jamak bermaksud menghimpunkan sahaja.
2. Jamak qasar hanya dibenarkan bagi orang yang sedang bermusafir melebih 2 marhalah dan singgah tidak melebihi 3 hari penuh.
3. Jamak pula dibenarkan pada pelbagai keadaan mengikut keperluan yang syari’e.
Lihat situasi berikut :
Contoh 1: Ulama membincangkan masalah solat jamak sebelum memulakan
perjalanan. Jumhur ulama berpendapat, boleh menjamakkan solat sebelum
bertolak sekiranya dibimbangi berlaku kesukaran untuk solat dalam
perjalanan. Pendapat ini berdasarkan hadith:
"Rasulullah saw
menjamakkan solat Zohor dan Asar di Madinah, pada masa itu tiada
ketakutan dan tidak pula musafir, Abu al-Zubair berkata : Aku bertanya
kepada Sa'ed (iaitu Ibn Jubair), Kenapa baginda melakukan begitu? Dia
berkata, Aku telah bertanya Ibn 'Abbas soalan yang sama, dan dia berkata
: Baginda tidak mahu sesiapa dikalangan umatnya menghadapi kesukaran"
[Hadith Riwayat Muslim no. 705].
Tapi perlu diingat.. yang dibenarkan adalah solat JAMAK, bukan JAMAK QASAR.
Sekali lagi ditekankan bahawa jamak qasar hanya boleh dilakukan
apabila anda sudah memulakan perjalanan dan keluar daripada mukim.
“Diantara syarat-syarat sah memendekkan (qasar) solat adalah hendaklah
musafir melepasi pagar kampung (balad) yang dimulakan permusafirannya"
[al-Fiqh al-Manhaji 1/187].
Contoh 2: Anda sudahpun dalam
perjalanan pulang ke rumah. Akibat kesulitan sepanjang perjalanan pulang
menyebabkan anda tidak mampu menunaikan solat dalam perjalanan. Sebagai
contoh, jalan yang sangat 'jam' (musim perayaan) yang boleh menyebabkan
terluput waktu solat. Maka dibolehkan anda jamak ta’khir di rumah.
Sekali lagi ditegaskan, dibolehkan JAMAK, bukan JAMAK QASAR. Kerana
jamak qasar tidak ‘valid’ apabila anda telah sampai di rumah.
Contoh 3: Apabila mengalami sebarang kesulitan di tempat anda bermukim
(musafir yang melebihi 3 hari), maka dibolehkan jamak. Contoh kesulitan
berbeza mengikut situasi. Berada di tempat asing memungkinkan kita
berhadapan dengan pelbagai masalah. Hanya yang mengalaminya dapat
merasakannya. Jangan tinggalkan solat, sebaliknya jamaklah pada
sesetengah keadaan yang sulit. Allah telah memberi kelonggaran kepada
hamba-hambanya pada setiap keadaan agar kita menjadi hamba yang sentiasa
ta’at.
Syeikh Mohammad Salih al-Munajjid juga pernah menyatakan hal ini :
"Dibenarkan bagi seseorang yang bermukim (tidak musafir) menjamakkan
dua solat jika ia menjadi terlalu sukar untuk melakukan solat yang kedua
pada waktunya. Kebenaran menjamakkan solat adalah LUAS berbanding
dengan memendekkan solat, kerana memendek (qasar) solat hanya dibenarkan
kepada musafir sahaja. Akan tetapi jamak dibenarkan kepada musafir dan
bukan musafir untuk menjamak solat apabila menghadapi kesukaran
menunaikan solat samaada pada waktunya atau didalam jemaah".
Dengan itu, jelas sekali ketetapan untuk solat tidak pernah gugur
walaupun kita berada dalam kesulitan. Bahkan Allah telah memberi
kemudahan untuk kita tetap ‘thabat’ di atas jalan-jalan orang yang abid.
"(Dengan ketetapan yang demikian itu) Allah menghendaki kamu beroleh
kemudahan dan Dia tidak menghendaki kamu menanggung
kesukaran"[al-Baqarah : 185]
"dan Dia tidak menjadikan kamu menanggung sesuatu keberatan dan susah payah dalam perkara agama" [al-Haj : 78]
No comments:
Post a Comment