Wednesday 5 June 2013

Segmen Ilmu Pengetahuan

Kod Dan Etika Tupperware Brands

Di dalam sebuah organisasi atau MLM mesti ada kod dan etika, jom saya nak berkongsi skit mengenai kod dan etika dalam biznez Tupperware Brands. Boleh rujuk dalam website ini untuk keterangan lanjut : http://www.twbiznet.com.my/



Inilah komisen yang menjadi hasil sampingan saya dalam biznez tupperware Brands


1) Mendaftar pasangan @di bawah organisasi yang sama @ lain dengan tujuan untuk menukar upline (Sekiranya dalam borang itu tidak dinyatakan informasi tentang pasangan,segala benefit x dpt. Pendaftaran pasangan yang kemudian akan diterminate)

2) Rekruit pasangan sebagai downline di bwh organisasi yg sama @ lain (Keahlian pasangan akan diterminate serta merta & semua downline bwh pasangan tu akan ditransfer ke uplinenye.Boleh didenda).

3) Tengah2 syok wat bisnes,kita jumpe pasangan, jatuh cinta & kawin (hihihihi) - (Kita boleh pilih nak jadikan siapa bintang. Semua downline boleh di transfer ke upline kite @ kita boleh minta upline ambikalih grup pasangan)

4) Tipu IC (Masa daftar,WAJIB ada fotostat IC)

** kes special - jika ada DIR @ ahli yg nak tukar upline dengan alasan :- upline tak jalanakn tugas,bimbing,wat x tau- upline tipu kite,ambik sale kite ke
** HQ akan siasat. Jika benar,leh tukar upline

5) TAWARAN jadi ahli PERCUMA !!! (Denda RM500 @ gantung keahlian 3 bulan)

6) Jika ada sesape yg nak curik ahli org lain, cth : dia dh join ahli,then si A nak si B masuk bwh si A,tipu kate keahlian dah expired ke,daftar nama pasangan ke.. (Si A @ BCO akan kena denda RM500 @ gantung keahlian 3 bulan)

7) Recruiting Roadshows (MESTI APPLY @ ISI FORM 3 minggu dari tarikh)

Mesti pakai name tag. Mesti 3 star ke atas yg wat roadshow

Jual @ Display barang kempen lepas,maksudnya barang yang xde dlm kempen semasa - (Jika ditangkap, roadshow @ jualan mesti dihentikan serta merta & di'kecualikan dari semua roadshow selepas nya)

8) Rekruiting rally (Mesti AED & ke atas je boleh wat. Yg bawah2 ni kena join dgn upline)

9) Menjual tupperware BUKAN HARGA KATALOG, LEAFLET - (Didenda RM500 / keahlian digantung 3 bulan)

10) Display / Jual Tupperware di tempat awam, kelab & lain2,promote harga DISKAUN bukan harga katalog / tukar promotion : cth : KEAHLIAN BYR RM50 je - (Didenda RM500 / keahlian digantung 3 bulan)

11) Tidak mengikut promotion dalam katalog,leaflet : cth : Rectangular Water Container tengah offer tp kita jual harga retail : (Didenda RM500 / keahlian digantung 3 bulan)

12) Jual Tupperware di Semenanjung tapi ikut harga Singapore / Sabah/Sarawak - (Didenda RM500 / keahlian digantung 3 bulan)

13) Rancang relative's name sebagai wakil utk rank up @ dapat/faedah untuk insentif,hadiah,reward - (Wakil akan diturunkan. Bonus,komisyen, insentif,hadiah,reward yang tlh dibyr akan dibyr blk oleh upline nya)- (Rank upline sekarang mungkin akan ditarik blk)

Utk BCO :

14) X nak layan/servis/bg join aktiviti ahli @ DIR yang bukan dari BCO dia

15) Jual barang2 limited tp xnak masuk bwh sale org yg beli tu

16) Ambik sale @ new rekruit daripada organisasi lain & letak bawah organisasi dia dgn @ tanpa pengetahuan rekruiter

17) Buat UNPAID invoice

18) Tambah sale org tu untuk dapatkan Level 2 utk diri sendiri

19) x bg invoice.Bg resit bertulis

20) Jual/Promote barang2 kempen lepas (bukan brg dalam kempen semasa)

BCO harus jawab dengan HQ. Kalau ada komplen, HQ akan siasat. Jika disabitkan kesalahan :

--- Terima amaran--- Terima amaran kedua ---BCO akan dipanggil mengadap tuan besar---Boleh didenda RM3000 @ 5x nilai yg berlaku--- Akan diarahkan tutup

Secara kesimpulannya : apa-apa yang kita buat jika tidak lari dari kod dan etika syarikat, InsyaALLAH kita akan berjaya dalam biznez ini. Janji kita jujur dalam urusan perniagaan.

No comments:

Post a Comment