Wednesday 7 May 2014

Tupperware Brands : RESEPI-KEK COKLAT MOIST KUKUS


Assalamualaikum wbt dan selamat  malam.
Malam ni saya nak share satu resepi dah lama saya nak ingin share tetapi belum ada kesempatan, janji malam ini saya nak share.
Hasil air tangan saya inilah dapat saya berbiz di Dungun dahulu kala
kini saya hanya buat untuk makan-makan. 
Adik beradik dan isteri saya suka makan kek coklat kukus saya ini.
Jom nikmati resepi ini

KEK COKLAT MOIST KUKUS

Bahan-bahan A :
3/4 minyak masak
3/4 serbuk koko
1 cawan gula pasir
1 cawan susu pekat (saya guna susu pekat jenama SAJI)
1 cawan air suam

Bahan-bahan B:
4 biji Telur saiz B (5 biji saiz C)

Bahan-bahan C:
1 cawan tepung gandum diayak
1 sudu teh soda bikarbonat
1 sudu teh baking powder

Topping :
1 kotak UHT whipping cream
200 gm coklat gelap (dark)

Cara-cara penyediaan :

  • Masak semua bahan2 A dengan api sederhana atau kaedah Double Boiling, Saya masukkan minyak, serbuk koko,gula pasir, susu pekat dan last sekali air suam.
  • Setelah adunan bahan A masak, sejukkan dahulu.
  • Putarkan semua telur
  • Tepung Gandum di campur dengan baking powder dan soda bikarbonat.
  • Gaulkan Tepung gandum dan adunan bahan2 A dan last sekali masukkan telur yang telah diputar
  • Pastikan anda semua panaskan loyang dahulu sebelum dimasukkan adunan kek
  • Loyang saya lapik dengan kertas minyak bagi memudahkan untuk saya tanggalkan kek coklat
  • Kukus adunan kek coklat selama 1 jam dengan api yang sederhana.
  • Untuk Topping masak dengan kaedah double boiling. campurkan kedua2 bahan.
  • Kek masak pastikan sejuk dulu,pastu curahkan adunan topping
  • sedia untuk nyum3. 






Notakaki: Gambar kek masa berbiz dulu.hehehe


SELAMAT MENCUBA SEMUA.
 

No comments:

Post a Comment